Adviseer jij over zorgverzekeringen?

31 mei 2018

Adviseer jij nog weleens? Ja, die vraag krijg ik regelmatig. Zeker aan het einde van het jaar. Adviseren doe ik in de vorm van over de schouder mee kijken met bekenden. Ik ben selectief in zowel de persoon als de informatie. Er is namelijk een groot verschil in de vraag en de mogelijke consequenties. Vragen over vergoedingen vanuit een aanvullende verzekering voor bijvoorbeeld tandartskosten, fysiotherapiebehandelingen of de buitenlanddekking zijn relatief eenvoudig te beantwoorden. Maar wat te doen als iemand medicijnen gebruikt? Dan wordt het toch alweer een ander verhaal. Eerlijk gezegd kan ik daar wel wat hulp bij gebruiken.

Op 20 april verscheen er in diverse media het artikel over medicijnwissel. “Eén op de drie raakt ziek na medicijnwissel” was de kop van het artikel1. Veertien patiëntenorganisaties hadden een gezamenlijk onderzoek onder 2000 leden gedaan.

De resultaten:

Mijn buren

Dit artikel bracht mij terug naar afgelopen december. Mijn buren, Jacob (72) en Annemarie (70) vroegen me om even over de schouder mee te kijken naar hun zorgverzekering. Na jaren bij zorgverzekeraar A te hebben gezeten wilde ze nu overstappen naar zorgverzekeraar B. Niet dat ze ontevreden waren over zorgverzekeraar A maar de collectiviteitskorting was komen te vervallen en de premie was gestegen. Zorgverzekeraar B was per maand € 100 goedkoper voor hun tweeën met nagenoeg dezelfde dekking. Een fiks bedrag.

Zorggebruik

Ik weet dat Annemarie onder behandeling is voor haar reuma. Ze gaat hiervoor eenmaal per kwartaal op controle bij een kliniek. Ook slikt Annemarie medicijnen, die ze haalt bij de apotheek bij ons in het winkelcentrum. We hadden dus het volgende na te gaan:

  1. Heeft de kliniek een contract met de nieuwe zorgverzekeraar?
  2. Heeft de apotheek een contract met de nieuwe zorgverzekeraar?
  3. Verstrekt de apotheek ook dezelfde medicijnen namens de nieuwe zorgverzekeraar?

Punt 1 en 2 konden we snel terug vinden op de website van zorgverzekeraar B. Zowel de kliniek als de apotheek hebben een contract met zorgverzekeraar B. Punt 3, de medicijnen konden we niet terug vinden op de website.

Bij de apotheek

We besloten dat Jacob en Annemarie zelf even navraag gingen doen bij de apotheek. Echter de medewerker van de apotheek kon op dat moment geen uitsluitsel geven over het middel. Hij gaf aan dat het medicijnbeleid van zorgverzekeraars wisselt van jaar tot jaar. Verder maken zorgverzekeraars verschillende afspraken met apotheken. “En oh ja, of uw oude zorgverzekeraar A uw medicijn in 2018 ook weer op de lijst heeft staan kan ik u niet zeggen.”

Tja daar sta je dan.

Op de website

We hebben nog een zoekpoging gedaan op de website van zorgverzekeraar B en kwamen bij teksten uit als:

Ook de klantenservice-afdeling van zorgverzekeraar B kon helaas geen uitsluitsel geven.

Dat bood weinig soelaas voor Jacob en Annemarie. 100% zekerheid kon niet worden geboden.

Eind goed al goed?

Jacob en Annemarie besloten “de gok” te wagen en stapten zonder volledige informatie over naar zorgverzekeraar B. Immers zorgverzekeraar A kon ook niet garanderen dat ze het medicijn van Annemarie volgend jaar nog steeds zouden vergoeden.

Gelukkig hoefde Annemarie niet te wisselen van medicijn door haar overstap naar zorgverzekeraar B.

Eind goed al goed? Ik weet het niet. Ik had het fijn gevonden als de informatie over de medicijnen van Annemarie makkelijk te vinden was geweest op de website van zorgverzekeraar B of dat ze direct een bevestiging van haar apotheek had kunnen krijgen.

Afweging

Ik blijf toch oppassen in dit soort situaties hoe graag ik ook iemand help. Stel je voor dat Annemarie wel had moeten wisselen van medicijn en dat ze tot de 34% had behoord die er gezondheidsklachten aan had overgehouden? Ik denk dat ik er hoofdpijn van had gekregen en zelf een pilletje nodig zou hebben.

Tweede Kamer vragen

Inmiddels zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld2 over de gevolgen van het wisselen van medicijnen. Minister voor Medische Zorg en Sport, Benno Bruins heeft ze beantwoord. Niet alle wisselingen van medicijnen komen door het preferentiebeleid van zorgverzekeraars. Denk hierbij aan leveringsproblemen of lage voorraden of dat farmaceuten besluiten om een medicijn gewoon niet meer te leveren.

Op de website van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers en apotheken staat een actueel overzicht van de geneesmiddelentekorten3. Ter indicatie, in 2017 waren er 732 geneesmiddelen niet leverbaar en daar zitten ook preferente geneesmiddelen bij.

We kunnen dus stellen dat buurvrouw Annemarie heel veel geluk heeft gehad.

Hoe lossen adviseurs dit op?

Ik ben benieuwd hoe adviseurs bij zorgverzekeraars dit oplossen richting klanten die willen overstappen en medicijnen gebruiken. Het is inhoudelijk een complex verhaal maar laat staan hoe je dat gesprekstechnisch doet. Laat het me weten. Ik leer graag van je dan kan ik de volgende keer mijn buren beter helpen.

Hartelijke groet,

John Beier

Betrokken trainer en schrijver over zorgverzekeringen

 

Bronnen:

  1. “Wisselen van medicijnen”, onderzoek door 14 patiëntenorganisaties
  2. Beantwoording kamervragen over klachten na overstap van medicijn 2018Z07902
  3. https://www.knmp.nl/patientenzorg/geneesmiddelen/geneesmiddelentekorten